Koleje Śląskie 15 grudnia wracają na linię przez Bytom
Jak przekazał w piątkowej informacji nt. nowego rozkładu jazdy rzecznik Kolei Śląskich Bartłomiej Wnuk, z powodu prac w katowickim węźle kolejowym 16 z 18 par pociągów S8 dojedzie od Lublińca tylko do Chorzowa Batorego. Przewoźnik zapewni tam przesiadki na pociągi linii S1 do i z Katowic. Pasażerowie będą mogli też korzystać z tramwajów i autobusów ZTM. Pozostałe dwie pary pociągów dotrą do Katowic.
15 grudnia PKP PLK w pełni uruchomią też na tej trasie odnowioną halę peronową bytomskiego dworca, w której od 16 października br. działał jeden peron obsługujący połączenie Kolei Śląskich Bytom – Gliwice (wcześniej, przez blisko trzy lata, obok dworca funkcjonował peron tymczasowy dla linii do Gliwic).
Na zmodernizowanej linii S8 Koleje Śląskie rozpoczną obsługę nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Zlikwidowany zostanie przystanek Bytom Północny, ale w jego miejsce w późniejszym terminie kilkaset metrów dalej zostanie uruchomiony nowy – Bytom Stroszek.
Najczęściej wybieraną linię KŚ S1 Gliwice - Katowice - Częstochowa wzmocni dodatkowa para połączeń: pociąg z Gliwic dowiezie pasażerów na godz. 7 do Częstochowy, a pociąg przyspieszony odjedzie z Częstochowy o godz. 17:27.
W północnej części regionu nowe kursy zostaną uruchomione na linii S13 Częstochowa – Lubliniec. Pierwszy poranny pociąg wyjedzie z Lublińca o godz. 5:40, by dotrzeć do Częstochowy o godz. 6:14. Drugi, wieczorny, wyjedzie z Częstochowy o godz. 20:07, by dotrzeć do Lublińca o godz. 20:41.
Na linii S18, która dotychczas łączyła bezpośrednio Bytom z Gliwicami, przybędą dwa zbudowane przez PLK przystanki – Zabrze Maciejów i Zabrze Północ. Z kolei na linii S3 Katowice - Kraków, wydłużonej do Krakowa Płaszowa, pociągi KŚ rozpoczną obsługę przystanków Kraków Grzegórzki i Kraków Zabłocie.
Trzy z ośmiu pociągów KŚ linii S3 będą się zatrzymywały na wszystkich przystankach na trasie, obsługując kolejny nowy przystanek – Sosnowiec Jęzor Południowy. Pozostałe pięć składów pojedzie jako przyspieszony Gibki Cug, wykorzystując po raz pierwszy maksymalną prędkość składów: 160 km/h (dotąd 120 km/h).
Wydłużeniu ulegnie też weekendowe połączenie S75 Salmopol - do stacji Zwardoń. Z kolei część pociągów linii S17 Gliwice - Rybnik będzie kursowała w wydłużonych relacjach do i z Raciborza oraz Wodzisławia Śląskiego. Liczba pociągów na linii S17 w dni robocze zostanie zwiększona z 9 do 11 par. Rybnik zyska też dodatkowe połączenia z Żorami: łącznie w dni robocze pojedzie tam 9, a w dni wolne 8 par pociągów.
Wraz z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy Koleje Śląskie rozpoczną przewozy na nowej weekendowej linii S77. Przyspieszony Stożek pojedzie z Raciborza, przez Rybnik i Chybie do Wisły Głębce.
W nowym rocznym rozkładzie jazdy wróci pociąg Ornak do Zakopanego, który podobnie jak w wakacje pojedzie w wydłużonej relacji z Częstochowy. Podróżować Ornakiem będzie można raz dziennie, tam i z powrotem w dni wolne od 21 grudnia do 2 marca oraz od 19 czerwca do 28 września i dodatkowo 27 grudnia, 2 maja oraz 20 czerwca.
Koleje Śląskie przypominają, że na kształt nowego rocznego rozkładu jazdy wpływają inwestycje prowadzone przez PKP PLK. Są to modernizacja katowickiego węzła kolejowego i modernizacja linii kolejowej nr 1 (odcinek Będzin – Katowice), a także prace na liniach nr 139 (odcinek Kobiór – Czechowice-Dziedzice), 97 (odcinek Żywiec – Sucha Beskidzka) i 93 (odcinek Zabrzeg - granica).
"Mimo utrudnień, które generują te roboty, Koleje Śląskie uruchomią w nowym rocznym rozkładzie jazdy 30 połączeń dziennie więcej, niż dotychczas. Po rekordowym 2023 r., kiedy przywieźliśmy niemal 22 mln pasażerów, wszystko wskazuje na to, że 1 stycznia będziemy świętować kolejny rekord" - zasygnalizował, cytowany przez Wnuka, prezes KŚ Krzysztof Klimosz. Spółka oszacowała, że wzrost może sięgnąć miliona pasażerów.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 64 pociągi, w tym wynajęte. W efekcie ubiegłorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów. (PAP)
mtb/ mmu/